Απολογισμός  Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας για το συνδικαλιστικό έτος 2008

Το ΔΣ της Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας συγκροτήθηκε και φέτος προγραμματικά τη Τετάρτη 16-01-2008, όπως προέκυψε από τη συμφωνία των παρατάξεων ΠΑΣΚ, Εκπ. ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ, Αγων. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ  στην τρίτη συνεδρίαση. Μέχρι τον Ιούνιο τη θέση του Προέδρου κατέλαβε η ΠΑΣΚ και μετά έγινε ανασύνθεση του Προεδρείου και τη θέση του προέδρου  κατέλαβε η Εκπ. Παρέμβαση.

Α: Η πρώτη περίοδος (16-01-08 έως 24-06-08) καθορίστηκε σε θεματολογία και δράση από τα παρακάτω ζητήματα:

α)Τις απεργιακές κινητοποιήσεις για το ασφαλιστικό, «Νόμος Πετραλιά».

β) Τις επιλογές Υποδιευθυντών σχολείων

γ) Τις αιφνιδιαστικές προτάσεις του ΥΠΕΠΘ – Στυλιανίδη για «διαβούλευση» στα σχολεία για την ονοματοδοσία και τα «προγράμματα επιμόρφωσης».

δ) Τρέχοντα ζητήματα

ε) Τις  επιπτώσεις του σεισμού της 8ης Ιουνίου.

α)  Για τις απεργιακές κινητοποιήσεις για το ασφαλιστικό,  «Νόμος Πετραλιά».

Ι) Λειτούργησαν απεργιακές επιτροπές, που ήταν διευρυμένες κυρίως το Μάρτιο, πριν την ψηφοφορία στη Βουλή. Τα ποσοστά στις μεγάλες πανεργατικές απεργίες κυμάνθηκαν από 40% έως  και 60%.

ΙΙ) Η συμμετοχή στα συλλαλητήρια ήταν πολύ μεγάλη. Γενικά η συμμετοχή σε μη κλαδικές απεργίες και πορείες ήταν εντονότερη, πράγμα που σηματοδοτεί την ανάγκη συμμαχικών αγώνων, παρά την αμφισβήτηση στο σχεδιασμό της ΑΔΕΔΥ.  Έτσι στην  απεργία  της ΟΛΜΕ στις 20/3/08 το ποσοστό ήταν χαμηλό (20%).

IV) Μαζέψαμε εκατοντάδες υπογραφών που στάλθηκαν στο ΔΣ της ΟΛΜΕ για απαίτηση «Δημοψηφίσματος» για το ασφαλιστικό. Το αποτέλεσμα των κινητοποιήσεων ήταν αρνητικό μεν, λόγω της ψήφισης του νομοσχεδίου που αφορά και το ΤΕΑΔΥ, όμως καταφέραμε να αποκρούσουμε την ψήφιση ενός διευρυμένου νόμου για το δημόσιο τομέα, που θα συμπαρέσυρε πιθανά και ειδικές κατακτήσεις στην συνταξιοδότηση και ασφάλιση των εκπαιδευτικών. Ήδη η Κυβέρνηση είχε μεγάλο πολιτικό κόστος από τον αντιασφαλιστικό και αντιλαϊκό τρόπο που κινήθηκε.

β) Για τις επιλογές Υποδιευθυντών Σχολείων

Το Δ.Σ της ΕΛΜΕ έδωσε σκληρή μάχη το Φλεβάρη στο θέμα της επιλογής των Υποδιευθυντών των σχολείων σύμφωνα με τις αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων που προέκυψαν μετά από ψηφοφορία. Το Δ.Σ έκανε παρέμβαση στο Διευθυντή Εκπαίδευσης πριν τη διαδικασία  των επιλογών, με αποτέλεσμα να γίνει αποδεκτή η θέση της ΕΛΜΕ  και να πετύχει το Σωματείο μια σημαντική νίκη, αν λάβει κανείς υπόψη όσα είχαν προηγηθεί στις κρίσεις Διευθυντών.

Το ΔΣ της ΕΛΜΕ θεωρεί θεσμικά ακατανόητη την τακτική της Διοίκησης στην επιλογή αναπληρωτών διευθυντών (δεν ζήτησε απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, αντίθετα από άλλες περιοχές. Π.χ. Γυμν Οβρυάς) και αποφάσισε μόνο με το φάκελο…

γ) Για τις   προτάσεις «διαβούλευσης» του ΥΠΕΠΘ – Στυλιανίδη

Παρά τον αιφνιδιαστικό χαρακτήρα των προτάσεων «διαβούλευσης» του ΥΠΕΠΘ για την  ονοματοδοσία και τα «προγράμματα επιμόρφωσης» στα σχολεία, το ΔΣ αντέδρασε ακαριαία και ειδικά για το ζήτημα της επιμόρφωσης πέτυχε η συντριπτική πλειοψηφία των συλλόγων να κάνουν αποδεκτό το «πακέτο» προτάσεων της ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ. Αυτό σημαίνει ότι στα μεγάλα ζητήματα ο κλάδος διαθέτει και πηγαίες δυνάμεις, τις οποίες φανερώνει, ειδικά όταν υπάρχει καλός συντονισμός.

γ) Τρέχοντα ζητήματα  πρώτης περιόδου

Ι) Για τις τοποθετήσεις των συναδέλφων της Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας καταθέσαμε δισέλιδο υπόμνημα  με τις προτάσεις μας  προς το ΠΥΣΔΕ Αχαΐας και με παράσταση του ΔΣ, κατά την οποία όμως  αποχωρήσαμε λόγω της αντισυνδικαλιστικής συμπεριφοράς του αιρετού της ΔΑΚΕ και της παθητικής στάσης του Δ/ντή Εκπ/σης, οι οποίες καταγγέλθηκαν από το ΔΣ. Δυστυχώς η Διοίκηση επέδειξε αλαζονεία στο ζήτημα αυτό, αγνοώντας και απαξιώνοντας τις θέσεις μας

ΙΙ) Αποστείλαμε αίτημα προς τη Δημ. Επιτροπή Παιδείας του Δήμου Πατρέων (04- 02- 2008)  για την επίσημη ονοματοδοσία του συγκροτήματος «Τεμπονέρα». Παρά  τη διαβεβαίωση, ακόμα δεν έχει υπάρξει οριστική απόφαση.

ΙΙΙ) Ανταποκριθήκαμε  σε ενέργειες συναδέλφων υποψηφίων διευθυντών για το ζήτημα της αδιαφανούς προφορικής συνέντευξης στο Υ.Σ. (18- 02- 2008, 25 – 02 – 2008) ή αναφορές σε προβλήματα σε σχολεία

ΙV)Επιδιώξαμε και πετύχαμε μια ουσιαστική συνάντηση με τους Σχολικούς Συμβούλους της περιοχής μας και καταθέσαμε τις θέσεις μας για το ρόλο των Σχολικών Συμβούλων αλλά και την αντίδρασή μας σε κάθε απόπειρα διοικητισμού και ελέγχου που δε συνάδει με τις ψηφισμένες αποφάσεις του κλάδου.

V) Συμμετείχαμε σταθερά στα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια που διοργάνωναν οι φοιτητικοί σύλλογοι, όχι πάντα όμως με μεγάλη συμμετοχή συναδέλφων.

IV) Ε

IV) Η Μετασυνεδριακή ΓΣ,  την Πέμπτη 26-6-08, στο Ε. Κ. Π., χωρίς προκαθορισμένο αριθμό μελών για απαρτία, είχε λίγους συναδέλφους. Πέρα από τη δύσκολη περίοδο λόγω καλοκαιριού, δεν είχε υπάρξει ακόμα συνειδητοποίηση για την «εγκύκλιο προγραμματισμού» (19-06-08), που εγκαινίαζε  η κυβέρνηση την επόμενη περίοδο.

δ) Οι επιπτώσεις του σεισμού της 8ης Ιουνίου.

Όπως είναι φυσικό, ο σεισμός της 8ης Ιουνίου των 6,5 R δημιούργησε τεράστια προβλήματα τόσο σε κτίρια, όσο και στη διαδικασία των εξετάσεων. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ, αφού συνειδητοποίησε το πρόβλημα, έδωσε στην αρχή προτεραιότητα στην υπέρβαση των ενδοσχολικών εξετάσεων στα Γυμνάσια, Λύκεια και ΕΠΑΣ. Εξέδωσε τρεις ανακοινώσεις, συντονίστηκε με την Β΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας και ΕΛΜΕ Ηλείας, και πίεσαν το ΔΣ της ΟΛΜΕ για παρέμβαση στο ΥΠΕΠΘ. Η παρέμβαση έγινε, αλλά το ΥΠΕΠΘ δεν είχε μεν  σταθερή άποψη, αλλά και δεν αποδέχτηκε τις προτάσεις ΕΛΜΕ – ΟΛΜΕ και μετά από τρεις διαφορετικές ανακοινώσεις κατέληξε σε μια παρωδία  εξετάσεων (γραπτών ή προφορικών) εκτιθέμενο μ’ αυτό τον τρόπο στα μάτια της κοινής γνώμης.

Β. Η δεύτερη περίοδος  (24-06-08 έως 04-12-08) καθορίστηκε σε θεματολογία και δράση από τα παρακάτω ζητήματα:

α) Προβλήματα καλοκαιρινής περιόδου

β) Ενέργειες για το λεγόμενο «προγραμματισμό»

γ) Ωρομίσθιοι και ΠΔΣ

δ) Απεργιακές επιτροπές και εισήγηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ

ε) Τρέχοντα ζητήματα

α) προβλήματα καλοκαιρινής περιόδου

Τα ΔΣ σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού και μέχρι την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς αντιμετώπισε το σοβαρό στεγαστικό πρόβλημα που προέκυψε από το σεισμό της 8ης Ιουνίου και με τις καίριες παρεμβάσεις του και την πίεση που άσκησε στους αρμόδιους φορείς, συνετέλεσε όλα τα σχολεία να λειτουργήσουν σε πρωινή βάρδια και να γίνουν άμεσα όλες οι απαιτούμενες εργασίες και επισκευές. Ασκήθηκε πίεση για ανέγερση νέων κτιρίων σε Ερυμάνθεια (Γυμν. και Λύκειο) και Λουσικά (Γυμν.), πράγμα που φαίνεται να ευοδώνεται. Ταυτόχρονα πίεσε για αύξηση της χρηματοδότησης για τα υπόλοιπα σχολεία (Ειδικά σχολεία, Λυκ. Μεσσάτιδος, 12ο Λυκ., Λυκ. Παραλίας), πράγμα που ακόμα δεν έχει πραγματοποιηθεί. Φυσικά σε όλη την καλοκαιρινή περίοδο υπήρχε συνεχής επαφή με τον Αντινομάρχη Παιδείας.

Την ίδια περίοδο συχνές ήταν οι παρεμβάσεις στα τοπικά ΜΜΕ για ζητήματα που ανέκυψαν στο καλοκαίρι (Προτάσεις προέδρου ΕΣΥΠ Βερέμη, τρεις εγκύκλιοι για μάθημα Θρησκευτικών, τρέχοντα ζητήματα). Παράλληλα επισκέφτηκε το ΠΕΚ όπου έκανε παρέμβαση στους νεοδιόριστους που έκαναν με την ά φάση εισαγωγικής επιμόρφωσης και δόθηκε στη δημοσιότητα ανακοίνωση.

β) Ενέργειες για το λεγόμενο «προγραμματισμό»

Σημαντική υπήρξε η παρέμβαση της ΕΛΜΕ στο θέμα της «εγκυκλίου προγραμματισμού» του ΥΠΕΠΘ, όπου η θέση μας συζητήθηκε και έγινε αποδεκτή  από πολλούς συναδέλφους στους συλλόγους  διδασκόντων. Η Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας ήταν η πρώτη ΕΛΜΕ στη χώρα που πίεσε το ΔΣ της ΟΛΜΕ να πάρει μέτρα και έβγαλε σχετική ανακοίνωση. Ήδη από το καλοκαίρι προετοίμασε και πέτυχε το συντονισμό όλων των ΕΛΜΕ Δυτ. Ελλάδας στην πολύωρη συνάντηση διαμαρτυρίας στον περ. Δ/ντή Δυτ. Ελλάδος, όπου ανοίχτηκε όλο το πακέτο των προβλημάτων της εγκυκλίου (19-06-08). Παράλληλα είχε στενή σχέση με το κίνημα γονέων (ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Ν,. Αχαΐας, Ένωσης Γονέων Δ. Πατρέων και Ένωση Γονέων Δ. Μεσσάτιδας) για τις παρενέργειες της εγκυκλίου σε βάρος των μαθητών. Δυσκολίες υπήρξαν μόνο στην κάλυψη με περιοδείες σε όλα τα σχολεία, αφού η καλοκαιρινή περίοδος δεν ευνοούσε την πληροφόρηση.

Επομένως η προσπάθεια αυτή και παρά τις ατέλειές της, πρόσφερε σημαντικά στην έμμεση απόσυρση της σχετικής εγκυκλίου και καταγράφτηκε μια σημαντική συνδικαλιστική νίκη υπέρ της παιδαγωγικής ελευθερίας. Ταυτόχρονα πέτυχε να πιέσει ώστε η αύξηση των μαθητών στα τμήματα να μην ισχύσει σε κάποια περιαστικά σχολεία και στα περιφερειακά.

γ) Ζήτημα ωρομισθίων και ΠΔΣ

Το Δ.Σ της ΕΛΜΕ σε συνεργασία με το σύλλογο αδιορίστων έδωσε σκληρή μάχη για το θέμα της πρόσληψης των ωρομισθίων συναδέλφων και του προσδιορισμού των ωρών. Έγιναν πολλές παραστάσεις στη Διοίκηση για να υπάρξει ένας διαφανής τρόπος πρόσληψης που να περιφρουρεί την αξιοπρέπεια των συναδέλφων. Επιτεύχθηκε μια μερική νίκη.

δ) Απεργιακές επιτροπές και εισήγηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ

Ο Οκτώβρης ήταν ο μήνας που δόθηκε η μάχη στα σχολεία με περιοδείες του Προεδρείου για την επιτυχία της απεργίας της 21 του Οκτώβρη και την στήριξη του απεργιακού προγράμματος της ΟΛΜΕ. Το ΔΣ της ΕΛΜΕ είχε συνεχή συνεργασία με το ΔΣ του συλλόγου Δασκάλων Πάτρας, με κοινό Δελτίο Τύπου, κοινές επισκέψεις σε δημοτικά και Γυμνάσια και κοινή συνέντευξη τύπου. Η απεργία αυτή, παρά το μεγαλειώδες απεργιακό μπλόκ  ΕΛΜΕ – Συλλ. Δασκάλων, δεν είχε συμμετοχή που να ευνοεί πρόγραμμα απεργίας διάρκειας.

Παρά την κινητοποίηση που υπήρξε και την κήρυξη της Γ.Σ την ημέρα της απεργίας δεν έγινε κατορθωτή η απαρτία για άλλη μια φορά. Σημειώνουμε πάντως την  ουσιαστική και ελπιδοφόρα για το μέλλον συμπόρευση της ΕΛΜΕ με το Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας  με κοινό κάλεσμα στην απεργία και κοινό απεργιακό μπλοκ. Το ΔΣ τελικά της Α ΕΛΜΕ αποδέχτηκε  το σκεπτικό και τα αιτήματα του ΔΣ της ΟΛΜΕ (για τα οποία έπαιξε ειδικό ρόλο στη σύσκεψη ΟΛΜΕ – ΕΛΜΕ Δυτ. Ελλάδος που συγκάλεσε), αλλά ψήφισε λευκό στο πρόγραμμα δράσης και αντιπρότεινε επανεκτίμηση.

ε) Τρέχοντα ζητήματα δεύτερης περιόδου

Σε όλο αυτό το διάστημα το Δ.Σ έδωσε το παρόν στα καθημερινά μικρά και μεγάλα προβλήματα των συναδέλφων και των σχολείων, παρεμβαίνοντας και στηρίζοντας τους συναδέλφους της ΤΕΕ (ΤΕ και Πληροφορικής) αλλά και αναδεικνύοντας – παρά τις δυσκολίες στη στήριξη της πρότασης – το πνεύμα αυτής της εγκυκλίου στο θέμα των αναθέσεων των μαθημάτων εναντίον της οργανικότητας. Άσκησε πίεση σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς στη Διοίκηση, υποχρεώνοντάς την τελικά να ανακοινώσει δημόσια  τους πίνακες των επιλαχόντων διευθυντών των σχολείων.

Τέλος ήταν σημαντικές οι παρεμβάσεις του Σωματείου  για τη στήριξη και λειτουργία θεσμικών δομών της εκπαίδευσης, οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες για το έργο που προσφέρουν στην καθημερινότητα του σχολείου, όπως ο Σταθμός Συμβουλευτικής, το ΚΕΣΥΠ και τα ΓΡΑΣΕΠ., όπως και η παρέμβαση του στο κτιριακό πρόβλημα του 11ου Γυμν και 12ου Λυκ., κλπ.

Ταυτόχρονα κράτησε τη συμμετοχή της στο «Πανεκπαιδευτικό Μέτωπο» συνεργαζόμενη και με φοιτητικούς συλλόγους (ΚΕΣ, περικοπή συγγραμμάτων, κλπ), αλλά και στις εκδηλώσεις του Πολυτεχνείου. Σημαντική είναι η παρέμβαση του ΔΣ στη σύνταξη νέου (σχεδίου) Π.Δ. για τα πειραματικά σχολεία ΑΕΙ σε στενή συνεργασία με τους αντίστοιχους συλλόγους διδασκόντων, πείθοντας τελικά τον επόπτη για αλλαγή φιλοσοφίας του σχεδίου.

Το ΔΣ δυστυχώς παρά τις προσπάθειες, δεν κατάφερε να εκδώσει ανακοίνωση για το μάθημα των Θρησκευτικών, παρά τις πολλαπλές συζητήσεις και παραστάσεις συναδέλφων θεολόγων.

ΕΠΙΜΕΤΡΟ

Ι) Το Δ.Σ φρόντισε και αυτή τη χρονιά  να στηρίξει το κοινωνικό πρόσωπο της ΕΛΜΕ, συνεχίζοντας τη λειτουργία του χορευτικού τμήματος, διοργανώνοντας για πρώτη φορά εθελοντική αιμοδοσία  σε συνεργασία με την επιτροπή αιμοδοσίας, αναθέτοντας σε δυο εκπροσώπους τη συμμετοχή σε προγράμματα πρόληψης στη περιοχή, συμμετέχοντας στο 1ο φεστιβάλ «συλλογικότητας» στην ανεξάρτητη κίνηση φορέων «Διαπασών» (έδρα το Π.Π.),  στηρίζοντας συμβολικά τους πολιτικούς πρόσφυγες, αλλά και δηλώνοντας τη συμπαράστασή της και την αλληλεγγύη της στον αγώνα κάθε εργασιακού χώρου της περιοχής.  Ταυτόχρονα είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την έγκριση «φοιτητικού εισιτηρίου από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας (24-11-08) και αναμένεται από το «Φεστιβάλ Πάτρας».

ΙΙ) Συμπερασματικά εκτιμούμε πως παρά το γεγονός ότι το ΔΣ έχει αναμφίβολα θετικό απολογισμό, αυτός όμως δεν έγινε κτήμα όλων των συναδέλφων. Δεν έχουμε καταφέρει οι ενέργειες αυτές να πάρουν σταθερό κα συλλογικό χαρακτήρα. Η συλλογική λειτουργία των συλλόγων διδασκόντων όπως και η δυσκολία επίτευξης μαζικών Γ.Σ παραμένουν ζητούμενα τοπικά και κεντρικά.

Δυστυχώς, η πολυδιάσπαση στο εργασιακό περιβάλλον, η αναζήτηση των προσωπικών λύσεων, η κούραση των παλιών συναδέλφων και η συνεχιζόμενη αποχή των νέων από τη συλλογική δράση είναι αρνητικά σημεία. Όλα αυτά μαζί με την αρνητική, πολιτική και οικονομική, εγχώρια, ευρωπαϊκή και παγκόσμια συγκυρία δε συμβάλλουν στην ανάταξη της συνδικαλιστικής δράσης. Όμως πιστεύουμε ότι η ενδυνάμωση του συνδικάτου, η απαλλαγή του από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και η συσπείρωση των συναδέλφων γύρω από αυτό είναι αναγκαία όσο ποτέ για το δημόσιο σχολείο, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.

Οφείλουμε να βρούμε λύσεις ξεκινώντας και από τα κάτω (σύλλογοι διδασκόντων) και προς τα πάνω (ΔΣ ΕΛΜΕ, ΟΛΜΕ). Σ’ αυτή την διπλή κατεύθυνση οφείλουμε να συνεχίσουμε αταλάντευτα.

Για το ΔΣ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                       Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Παναγιώτης Μπούρδαλας                                                    Παναγιώτης Γκόβας