Τον Ιούνιο του 1996 έληξε η 1η περίοδος της «Περιοδικής έκδοσης για την εκπαίδευση» στην περιοχή μας, την περιοχή της  Αχαΐας. Από τότε κύλησε πολύ νερό στο αυλάκι της συλλογικής μας ζωής. Είναι αλήθεια όμως ότι τα οκτώ φύλλα και η προσπάθεια των τριών ετών 1994-1996 σημάδεψαν το αυτόνομο και ριζοσπαστικό εκπαιδευτικό κίνημα της περιοχής μας. Το τροφοδότησαν μεν θεωρητικά, μα τα καύσιμα εκείνα, ενώ παραμένουν σημαντικά, δεν φτάνουν για να απαντήσουμε στις σημερινές προκλήσεις.

Κατεβάστε λοιπόν τις «Ρ & Π», φύλλο 1, Άνοιξη 2009, Πάτρα!

rwgmes-kai-paremvaseis-anoixi-2009-final

Περιεχόμενα του φύλλου

α) Αρθρα των εκδοτών: σελ. 2.

β) Αφιέρωμα: «Το σχολείο σε σταυροδρόμι» σελ. 4, 6, 7, 8, 9, 10 και 11.

γ) Παρεμβάσεις:

Επιμόρφωση (σελ. 4),

Πρόληψη στο σχολείο (σελ. 12),

Εργαστήρια Φυσικών Επιστημών (σελ.12),

Πειραματικά σχολεία ΑΕΙ (σελ. 12),

Θρησκευτικά (σελ. 5),

Φυσική Αγωγή (σελ. 5),

Βιολογία (σελ. 5 & 13).

δ) Σχόλια:

Κρίση (σελ. 2),

Εκπαιδευτικά (σελ. 3),

Προσφυγικά του 3ου Κόσμου (σελ. 3),

Συνδικαλιστικά (σελ. 6 & 16).

ε) Συνδικαλιστικές απόψεις: σελ. 13, 14 & 15.

Μέσα από το πρωτοσέλιδο του τελευταίου τεύχους, μας σημάδευαν δυο μάτια παιδικά, αυτά που σήμερα αποτελούν τη γενιά των ωρομισθίων των 300 Ε στη δημόσια εκπαίδευση και των 700 Ε, όταν αποκτούν μόνιμη εργασία στον ιδιωτικό τομέα…

Κάτω αριστερά τα λόγια του Ο. Ελύτη μας τόνιζαν τον αναγκαίο όρο, αλλά όχι ικανό, για να αντέξουμε και να δημιουργήσουμε στα τότε χρόνια της Ε.Ε.:

«Με τι πέτρες και τι σίδερο

και τι φωτιά είμαστε καμωμένοι,

ενώ φαινόμαστε από σκέτο σύννεφο

και μας λιθοβολούν και μας φωνάζουν

αεροβάτες.

Δώσε το χέρι σου πριν συναχτούν τα πουλιά».

Το χέρι το έδωσαν αρκετοί και πολλές, μα δεν ήσαν ούτε τόσοι πολλοί, ούτε νέα σημαντικά συλλογικά υποκείμενα γέννησαν, ώστε να αποτρέψουν την πρώτη επιλογή της ελλαδικής, ευρωπαϊκής και παγκόσμιας ιστορίας: Την σκλήρυνση του καπιταλισμού, τη σημερινή βαθιά του κρίση και την αναζήτηση με όρους πλειοψηφικούς και ελπιδοφόρους την έξοδο απ’ αυτόν. Επομένως θ’ αρκεστούμε να μιλήσουμε με επίκεντρο το εκπαιδευτικό κίνημα.

Είχαμε λοιπόν τότε στην εκπαίδευση την μεγάλη απεργία των καθηγητών – δυο μήνες μετά τις αποκριές του 1997 –  τη μάχη του ΑΣΕΠ (1998), τις τεράστιες κινητοποιήσεις ενάντια στην απορρύθμιση του ΠΑΣΟΚ (1999-2000)… Τα καύσιμα έφτασαν μέχρι τις πρόσφατες πανεπιστημιακές κινητοποιήσεις (2006-2008) και την αποτροπή της  νεοφιλελεύθερης μεταρρύθμισης του συντάγματος (άρθρα 16, 24, 100, 102, 114, κλπ) και το σχετικό πάγωμα της εμπορευματοποίησης των ΑΕΙ της κυβέρνησης ΝΔ.

Σήμερα, μια νέα «ευγενική» προσπάθεια «εκσυγχρονισμού» της εκπαίδευσης ετοιμάζεται, με κέντρο το Λύκειο και τις εισαγωγικές εξετάσεις, με κεντρικό στόχο τους να κρυφτούν τα καίρια καυτά ζητήματα, αλλά και  η βαθιά αναζήτηση του περιεχόμενο του σχολείου. Γιατί μόνο έτσι μπορεί να ζωντανέψει ολόκληρο το σχολείο και να ανασάνουν όλα τα παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικοί. Οι συνθήκες όμως τώρα είναι διαφορετικές απ’ ότι τα περασμένα χρόνια, γιατί  έχουμε μια περίοδο δομικής παγκόσμιας κρίσης, το βάθος και η ένταση της οποίας φαίνεται ότι πάει πολύ μακριά.

Μια κρίση είναι πάντα και μια πρόκληση αλλαγών για τα προσωπικά και συλλογικά υποκείμενα και τις κοινωνικές, πνευματικές και πολιτικές συνιστώσες τοπικά, ευρωπαϊκά και παγκόσμια. Οι δυνάμεις του κεφαλαίου ήδη αρχίζουν να εκμεταλλεύονται προς το συμφέρον του την κρίση. Οι δυνάμεις του πολιτισμού, της εργασίας, της παιδείας και της δημοκρατίας οφείλουν να πράξουν το αυτονόητο: να βγουν συλλογικά, με παλιές και νέες μορφές, με παλιά και νέα καύσιμα και να διεκδικήσουν και να δημιουργήσουν αυτό που τους αναλογεί.

Εμείς ανοίξαμε το χορό του κοινωνικού εκπαιδευτικού αντιλόγου στις 12 Φλεβάρη. Ακολουθούν διστακτικά και άλλοι, αλλά ακολουθούν. Τα βασικά ντοκουμέντα αυτής της πετυχημένης – για τα σημερινά δεδομένα – εκδήλωσης αποτελούν το αφιέρωμα στο παρόν 1ο φύλλο της νέας περιόδου. Κεντρικό επίσης χαρακτήρα έχει το κείμενο -παρέμβαση των 14 συνέδρων το προηγούμενο (13ο) συνέδριο της ΟΛΜΕ, που υπογράφτηκε κατόπιν από άλλους 5 συνέδρους, με ειδικό ρόλο τριών γνωστών στελεχών της Εκπ. Παρέμβασης Αχαΐας. Το θέμα το συμπληρώνει επάξια κείμενο-κουβέντα πάνω στην εκδήλωση από πατρινό πανεπιστημιακό.

Πλαισιώνονται όμως παράλληλα και από πολλά κείμενα εκπαιδευτικού κυρίως περιεχομένου και από πολλά δηκτικά ή μη σχόλια. Ειδικότερα γίνεται αναφορά στη Τεχνική Εκπαίδευση  (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ και ειδικότητα ΤΕ) με φόντο την ενιαία γνώση και ενιαίο σχολείο, στην επιμόρφωση, τα εργαστήρια Φυσικών επιστημών, σε τρία μαθήματα, στην πρόληψη στα σχολεία, το ΤΕΕ ειδ. Αγωγής και τα πειραματικά σχολεία ΑΕΙ.

Η ενότητα συνδικαλιστικών κειμένων έχει ως επίκεντρο τα νέα δεδομένα στην ΠΟΣΔΕΠ, Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας, Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πάτρας και ΠΥΣΔΕ Αχαΐας. Πλαισιώνονται με δηκτικά σχόλια, και τρία άρθρα για το μέλλον του εκπ. Συνδικαλιστικού κινήματος, γενικότερα και στην περιοχή μας.

Στην ευρύτερη ενότητα γίνεται ειδική αναφορά στην παγκόσμια κρίση, το ξέσπασμα του Δεκέμβρη και το προσφυγικό ζήτημα της Πάτρας.

Ελπίζουμε στο επόμενο φύλλο να μη γράψουν μόνο οι «γνωστοί – άγνωστοι» του ανοικτού χώρου των Παρεμβάσεων – Συσπειρώσεων της περιοχής μας και από, αλλά όλοι και όσες έχουν να πουν πράγματα. Το σημαντικό είναι ότι έχουμε καταγεγραμμένες πολλές οπτικές γωνίες στα πράγματα, δηλαδή από πολλά πολιτισμικά ρεύματα σκέψης και από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που αποτελούν και τον πλούτο μας ενάντια στην μονομέρεια, την απολίθωση και το δογματισμό.

Αναμένουμε και τη δική σας πολύπλευρη συμβολή, αλλά και δημιουργική σας κριτική στάση.

Η συντακτική επιτροπή

Την ευθύνη για τις «Ρωγμές και Παρεμβάσεις», τη περιοδική έκδοση για την εκπαίδευση που εκδίδονται στην Αχαΐα,  σ’ αυτό το 1ο φύλλο της Β΄ περιόδου  έχουν:

α)  Η συντακτική επιτροπή, την οποία αποτελούν οι: Παναγιώτης Μπούρδαλας (φυσικός – θεολόγος) Χρήστος  Τσουκαλάς (φιλόλογος) και Βασίλης Κακαρούμπας (δάσκαλος).

β) Η οργανωτική και οικονομική επιτροπή, την οποία αποτελούν οι: Βασίλης Δημόπουλος (φυσικός), Γιάννης Αρβανίτης (Φιλόλογος) και Παναγιώτης Παπαπαναγιώτου (φυσικός).

γ) Η κοινή ολομέλεια της Εκπαιδευτικής Παρέμβασης Αχαΐας (β/βάθμια εκπ/ση) και Αγων. Συσπείρωσης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπ/σης Πάτρας, που έχουν την πολιτικο-συνδικαλιστική ευθύνη.

Θερμές ευχαριστίες οφείλουμε:

α) Σε όλες και όλους τους συναδέλφους όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων της Αχαΐας, αρθρογράφους και σχολιαστές, όπως και στη σκιτσογράφο μας Δόμνα Τεκτονίδου.

β) Στους συνεργάτες της έκδοσης που μας προμήθευσαν φωτογραφικό υλικό.

γ) Στην συνάδελφο Ελένη Βογιατζάκη που σήκωσε εθελοντικά το μεγαλύτερο βάρος της ηλεκτρονικής δημιουργίας του φύλου.

δ) Σε όλες και όλους εσάς που στηρίζετε έμπρακτα την δοκιμαστική έκδοση ώστε να συνεχίσουμε.

Σημειώνουμε ιδιαίτερα:

Οι «Ρ και Π» στηρίζονται οικονομικά, αποκλειστικά,  στην δική σας συνδρομή, και σε κανένα «διαπλεκόμενο» συμφέρον. Ειδικά για το πρώτο φύλο υπήρξε ειδική συνδρομή από τα μέλη και φίλους των δύο σχημάτων σε εθελοντική βάση, ώστε να δημιουργηθεί το πρώτο μικρό «κεφάλαιο».

Οι «Ρ και Π» είναι ανοικτές στο διάλογο με συναδέλφους ή συλλογικά εκπαιδευτικά υποκείμενα, αφού προηγουμένως έλθουν σε επαφή με την συντακτική επιτροπή για το μέγεθος των κειμένων τους. Τα ενυπόγραφα άρθρα ή σχόλια εκφράζουν κυρίως τους συντάκτες τους. Θεωρούμε σημαντική κατάκτηση να δημοσιεύονται για το ίδιο θέμα κείμενα με διαφορετικές προσεγγίσεις, όπως και την αποστολή κριτικών σχολίων ή άρθρων για προηγούμενες δημοσιεύσεις, αρκεί βρίσκονται στα όρια της δεοντολογικής ευπρέπειας.

Τα πλήρη άρθρα βρίσκονται στο ιστολόγιο της Εκπ. Παρ.: https://eparemvasiax.wordpress.com

Η συντακτική και οργανωτική επιτροπή