Μπορεί να μίλησε ο Papandreou με τρόπους που λίγοι ερμηνεύουν αυτά που θέλει να πει (δηλ. οι μιλημένοι, οι ψαγμένοι και οι… υποψιασμένοι), αλλά αυτή τη φορά λέει περισσότερα…. Τυχαίο; Δεν νομίζω

Γ. Παπανδρέου: Ποιες αλλαγές θα κάνουμε στην ελληνική εκπαίδευση

 

Στην ομιλία του στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός κ. Γιώργος Παπανδρέου αναφέρθηκε στις αλλαγές που πρόκειται να κάνει η κυβέρνησή του στο εκπαιδευτικό σύστημα. Συγκεκριμένα είπε:

«Τέλος, έκτη μεγάλη αλλαγή: επανάσταση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Κλείνω με την μεγαλύτερη αλλαγή που χρειάζεται να κάνουμε, στην παιδεία. Το όλο πρότυπο ανάπτυξής μας θα βασίζεται σε εκπαιδευμένο και καινοτόμο ανθρώπινο δυναμικό.

Το 2011 πρέπει, μπορεί και θα είναι η χρονιά των αλλαγών στην παιδεία. Στους δείκτες σχολείων, η Ελλάδα βρίσκεται στην 28η θέση στις κατατάξεις 30 χωρών του ΟΟΣΑ, σε επίπεδα μαθηματικών και ανάγνωσης, δηλαδή τρίτη από το τέλος. Πάνω από 25% των παιδιών μας έχουν το χαμηλότερο επίπεδο επάρκειας.

Χρειάζεται να φύγουμε από τη σημερινή αντίληψη, τις σημερινές δομές του σχολείου μας, να φύγουμε από την παπαγαλία και να πάμε στην κριτική σκέψη. Μια αλλαγή, που ξεκινά από την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο σκέπτεται και μαθαίνει η νέα γενιά.

Να απελευθερώσουμε και τον καθηγητή και τον μαθητή από την ανούσια απόκτηση πληροφορίας και να τους κάνουμε δημιουργούς στην τάξη και στο πανεπιστήμιο.

Πρώτο βήμα: η Ελλάδα να πρωτοστατήσει, να γίνει η πρώτη χώρα στον κόσμο, που θα έχει όλο το διδακτικό υλικό στο διαδίκτυο – διδακτικά βιβλία, εγχειρίδια, μαθήματα, σημειώσεις, διαλέξεις. Και μετά, αυτή η πρώτη ύλη, η πληροφορία, ο πηλός, θα μπορεί να είναι η κοινοκτημοσύνη όλων – του καθηγητή, του μαθητή και πολλών άλλων.

 Σήμερα, είδα Τμήμα του ΑΠΘ να έχει ακόμα και πειράματα, τα οποία μπορεί να κάνει ο φοιτητής από το σπίτι του, συνδεόμενος διαδικτυακά με το πανεπιστήμιο. Έχω ήδη μιλήσει με την Ζώνη Καινοτομίας της Θεσσαλονίκης, όπως και με διεθνείς εταιρείες, για να γίνει η Ελλάδα πρότυπο σε παγκόσμιο επίπεδο. Όχι μόνο θα δώσουμε πρόσβαση σε ποιοτική γνώση σε απομακρυσμένες περιοχές, ή στην Διασπορά, ή σε άτομα με αναπηρία, ή δεύτερες ευκαιρίες για τόσους ανθρώπους, να αποκτήσουν ελληνικό απολυτήριο Λυκείου ή πανεπιστημιακό πτυχίο, αλλά θα υπάρχει πολύτιμη γνώση δια βίου για όλους.
Θα δώσουμε σταδιακά στον μαθητή και στο σχολείο, αλλά και στον φοιτητή, τη δυνατότητα να ακολουθούν τον δικό τους ιδιαίτερο δρόμο προς την γνώση, χωρίς βαριά αναλυτικά προγράμματα που κουράζουν, αλλά με στόχους μάθησης ανά έτος και βαθμίδα. Ο δάσκαλος, αλλά και ο γονιός, θα ξέρουν τι πρέπει να ξέρει ο μαθητής στο τέλος της χρονιάς – και όχι αν βγήκε απλώς η διδακτέα ύλη. Δεύτερο βήμα: το άνοιγμα του σχολείου και του πανεπιστημίου στην κοινωνία και τον πολιτισμό.

Από το ολοήμερο σχολείο, μέχρι και τα μαθήματα στα ανώτατα ιδρύματα, χρειάζεται να φέρουμε την γνώση της κοινωνίας μας, της οικονομίας μας, του πολιτισμού μας, και μέσα στην εκπαίδευση. Η στειρότητα της εκπαίδευσης σχετίζεται και με αυτή την απομόνωση. Και εδώ, θα βοηθήσει ιδιαίτερα ως καταλύτης ο «Καλλικράτης». Από τον τοπικό λογοτέχνη, τον γιατρό για ενημέρωση και πρόληψη για την δημόσια υγεία, μέχρι και τον τραπεζικό υπάλληλο για τα θέματα διαχείρισης του οικογενειακού προϋπολογισμού, την Greenpeace ή τους Γιατρούς του Κόσμου – να ανοίξουν τα σχολεία. Στα ανώτατα ιδρύματα, είναι απαραίτητη η αξιοποίηση ερευνητικών κέντρων, καινοτόμων πρωτοβουλιών στην παραγωγή, αλλά ακόμη περισσότερο η σύνδεσή τους με την περιφερειακή ανάπτυξη, που σήμερα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη.

Και είναι καθοριστικής σημασίας εάν θα πάμε σε μια ανάπτυξη με βάση τη γνώση και την καλοπληρωμένη εργασία, ή εάν θα πιεζόμαστε ως χώρα να μειώνουμε συνέχεια μισθούς, για να είμαστε ανταγωνιστικοί με χώρες με φτηνό, ανειδίκευτο εργατικό δυναμικό. Και τέλος, η χώρα μας πρέπει να διεθνοποιήσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Βεβαίως και θα αναβαθμιστεί η προσπάθεια του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, αλλά χρειάζεται όλα τα πανεπιστήμιά μας να ανοίξουν διεθνώς. Τα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ μπορούν και πρέπει να γίνουν διεθνή κέντρα εκπαίδευσης, όσο και έρευνας.
Η ζήτηση παγκοσμίως θα αυξηθεί. Αντί να εξάγουμε φοιτητές, ας εξάγουμε ελληνική γνώση. Ας εξάγουμε γνώση από αυτή τη χώρα. Θα υπάρξει τεράστια αύξηση της ζήτησης από χώρες όπως η Κίνα, η Ινδία, αλλά και η Αφρική και βέβαια τα Βαλκάνια. Ο φοιτητής από το εξωτερικό, όχι μόνο θα φέρνει το συνάλλαγμά του, όχι μόνο θα στηρίζει πληρώνοντας το κόστος σπουδών του, αλλά θα αποτελέσει και πολύτιμο σύνδεσμο της Ελλάδας με τις αναδυόμενες και μεγάλες οικονομίες του προσεχούς μέλλοντος. Όλα αυτά θέλουν ανατροπές:

· Αυτονομία και αυτοδιοίκητο των Ανωτάτων Ιδρυμάτων.

· Νέο μοντέλο διοίκησης, με τη συμμετοχή της περιφέρειας και της κοινωνίας.

· Με εισαγωγή σε σχολή – με διαφορετικό εισαγωγικό σύστημα – ή ακόμη και στο πανεπιστήμιο, αντί να μπαίνει στο τμήμα, για να υπάρχει η επιλογή για τον φοιτητή.

· Με εσωτερικό σύστημα αξιολόγησης.

· Με άνοιγμα σε προγράμματα που βοηθούν τη διεθνοποίηση και την εξωστρέφεια των Ιδρυμάτων.

· Με τα ΤΕΙ μοχλό ανάπτυξης σε κάθε περιοχή.

· Με μια νέα σχέση των πανεπιστημίων με κάθε μορφής ερευνητικά κέντρα, αλλά και με τις επιχειρήσεις της χώρας, και με νέες κατευθύνσεις στο χώρο της έρευνας συνολικά, ώστε να αξιοποιείται το ελληνικό μυαλό και να αξιοποιείται για την αξία των ελληνικών προϊόντων, για τα καινοτόμα ελληνικά προϊόντα. Αυτές οι μεγάλες αλλαγές θα θεραπεύσουν και την πίεση στον προϋπολογισμό της κάθε οικογένειας. Μαζί με την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής, αλλά και του τρόπου χρηματοδότησης του πανεπιστημίου, που θα συναρτάται και με τους φοιτητές που αποδέχεται, θα χτυπηθεί η παραπαιδεία. Ζητώ λοιπόν από εδώ, από την Θεσσαλονίκη, από όλες τις δημιουργικές δυνάμεις της πατρίδας μας, να είναι σε αυτή τη δύσκολη, μεγάλη ανατροπή μαζί μας. Να στηρίξουν αυτή την πολύ μεγάλη αλλαγή.»

 

ΠΗΓΗ: 12/09/2010 – 08:17, http://www.alfavita.gr/artro.php?id=9241

Advertisements