ΕΝΙΑΙΟ ΜΕΤΩΠΟ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΣΤΗΝ Α  ΕΛΜΕ ΑΧΑΙΑΣ

 

ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

 

Γι’ άλλη μια φορά τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων αποτελούν αιτία αντιπαράθεσης ανάμεσα σε επιστημονικούς φορείς,  την ΚΕΕ, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς τους. Η διένεξη φέτος πυροδοτήθηκε από τη διατύπωση του θέματος Γ4 στη Φυσική και από την απόφαση της ΚΕΕ ν’ ακυρώσει το θέμα και να κατανείμει τα μόρια στ’ άλλα τρία υποθέματα.

Θεωρούμε εντελώς άδικη αυτή την απόφαση καθώς ένα επιστημονικό λάθος δε μπορεί να διορθώνεται με ένα ακόμη μεγαλύτερο παιδαγωγικό ατόπημα. Αδικούνταν έτσι κατάφωρα όσα παιδιά κατόρθωσαν ν’ ανταποκριθούν σ’ αυτό το θέμα χάνοντας πολύτιμο χρόνο για τα υπόλοιπα. Θεωρούμε λοιπόν πως ήταν επιτακτική η ανάγκη ν’ αναθεωρηθεί αυτή η άδικη απόφαση της ΚΕΕ όπως και τελικά έγινε μετά από παρέμβαση του υπουργείου και της ΟΛΜΕ. Ζητήσαμε να  ενημερωθεί η κοινωνία για το ποιος υπουργός διόρισε τη συγκεκριμένη ΚΕΕ που αναστατώνει με την ανεπάρκειά της χιλιάδες παιδιά και τις οικογένειές τους. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η επιτροπή που έβαλε τα θέματα φυσικής δεν έδειξε την στοιχειώδη ευθιξία να ζητήσει δημόσια συγνώμη και να παραιτηθεί. Η ανωνυμία προστατεύει την ανικανότητά τους; Δεν μπορούν να παίζουν ούτε με την ψυχολογία των μαθητών μας, ούτε με την κατανομή των βαθμολογιών σε ένα μάθημα βαρύτητας.

Πέρα όμως από αυτό το ζήτημα που δικαίως προκαλεί αγανάκτηση στον εκπαιδευτικό και μαθητικό κόσμο αναδεικνύεται ακόμη μια φορά ο εξοντωτικός χαρακτήρας των εξετάσεων για τους μαθητές. Συνεχώς αυξάνεται η δυσκολία των θεμάτων με αποτέλεσμα όσα παιδιά δε μπορούν να παρακολουθούν και φροντιστηριακά μαθήματα ουσιαστικά ν’ αποκλείονται από την είσοδο σε σχολή της αρεσκείας τους. Επίσης οι αντικειμενικά χαμηλές επιδόσεις των μαθητών σε τέτοιας δυσκολίας θέματα στρώνει το έδαφος και γι’ άλλες αντικοινωνικές αλλαγές στο δημόσιο σχολείο. Ας θυμηθούμε εδώ την περίφημη βάση του 10 που πάντα παραμονεύει, με το επιχείρημα των χαμηλών επιδόσεων.

Το σχέδιο είναι γνωστό: το δημόσιο σχολείο αφού δε μπορεί δήθεν να προετοιμάσει  σωστά τα παιδιά για τις εξετάσεις χρειάζεται αλλαγές στην κατεύθυνση περισσότερων εξετάσεων,  εντατικοποίησης  και ασφυκτικού ελέγχου  της εκπαιδευτικής διαδικασίας από την πλευρά του κράτους.

Αναδεικνύεται  επίσης ότι ο εξεταστικός προσανατολισμός της εκπαίδευσης διαστρέφει την εκπαιδευτική ουσία της μάθησης. Κανείς δεν ενδιαφέρεται τι είναι αυτό που μαθαίνουν οι μαθητές , ποια  κριτική σκέψη  είναι το καταστάλαγμα του εκπαιδευτικού γολγοθά των μαθητών. Αντίθετα μοναδική έγνοια του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η κατάκτηση της τεχνικής των εξετάσεων σε ένα διαγωνισμό εισόδου στα ΑΕΙ – ΤΕΙ.

Έτσι λοιπόν ανοίγει για άλλη μια φορά η ανάγκη αλλαγής προσανατολισμού της εκπαίδευσης, αλλαγής πού δεν θα στέκεται μόνο στο εξεταστικό πρόβλημα, αλλά κύρια θα αναφέρεται στον χαρακτήρα που πρέπει να έχει ένα ενιαίο σχολείο γενικής μόρφωσης – κριτικής σκέψης που θα χωράει όλα τα παιδιά, που θα αμβλύνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες και θα είναι ενταγμένο σε ένα γενικότερο σχέδιο μιας πιο δίκαιης – δημοκρατικής – αλληλέγγυας κοινωνίας.

Γνωρίζουμε ότι οι δυνάμεις της αγοράς καραδοκούν και προσδοκούν ακόμα πιο μεγάλη κερδοφορία μέσω της πολυδιαφημισμένης αποκέντρωσης των εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Γιατί η έρευνα, η κατοχή και κυρίως η παραγωγή γνώσης αποτελούν ένα νέο τεράστιο πεδίο υπεραξίας που θέλουν να καρπωθούν, μέσω της σύνδεσης των σχολικών αναλυτικών προγραμμάτων και δομών με τις «τοπικές κοινωνίες».

Δηλώνουμε γι’ άλλη μια φορά πως ως εκπαιδευτικοί θα σταθούμε απέναντι σε τέτοιες μεθοδεύσεις απ’ όπου κι αν προέρχονται και καλούμε και τους γονείς και τους μαθητές μας να διεκδικήσουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει τις νέες γενιές σε μια κοινωνία αξιοπρέπειας, δημοκρατίας και αλληλεγγύης.

ΠΑΤΡΑ 7/6/2012