Α΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΪΑΣ, ΜΑΝΙΑΚΙΟΥ 6 & ΚΟΡΙΝΘΟΥ, ΠΑΤΡΑ
ΤΗΛ. / FAX: 2610 – 278776
mail: aelmeahaias@gmail.com, http://aelmeahaias.wordpress.com

Πάτρα, 10/3 /2017

ΘΕΜΑ: Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια

[Κατεβάστε το σχέδιο σε μορφή pdf για διακίνηση: Δημιουργικές εργασίες στα Λύκεια-Σχέδιο Πρακτικού_Α ΕΛΜΕ ΑΧ_10-03-2017]

 Η  Α΄ ΕΛΜΕ Αχαΐας  εκτιμώντας τις σχετικές αποφάσεις της ΟΛΜΕ (εδώ και εδώ) για τις Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια και για παροχή «συνδικαλιστικής κάλυψης σε όσους συναδέλφους δεν υλοποιήσουν τις Δημιουργικές Εργασίες», καταθέτει στους Συλλόγους Διδασκόντων,  που πρόκειται να συνεδριάσουν, ένα σχέδιο πρακτικού ως πρόταση – μπούσουλα, η οποία μπορεί να λειτουργήσει βοηθητικά στην κατεύθυνση που αποφασίσει ο κάθε Σύλλογος ή και συμπληρωματικά με άλλες προτάσεις, που μπορούν  να κατατεθούν από τους συναδέλφους στα σχολεία τους.

Σχέδιο πρακτικού για Δημιουργικές Εργασίες στα Λύκεια

Ο διευθυντής ενημέρωσε για την εγκύκλιο……………………………. και τη διευκρινιστική ……………………………

Ακολούθησε διαλογική συζήτηση κατά τη διάρκεια της οποίας τέθηκαν από τα μέλη του συλλόγου έντονοι προβληματισμοί, που απορρέουν από την Εγκύκλιο, τη γενικότερη συζήτηση στο χώρο του σχολείου και τις αποφάσεις του συνδικαλιστικού μας οργάνου.

Ανάμεσα στα άλλα επισημαίνουμε:

α) Τα εμπόδια που δημιουργεί η εγκύκλιος στον προγραμματισμό του σχολείου και των εκπαιδευτικών. Σε αυτές τις συνθήκες αναγκαστικά οι μαθητές θα ακολουθήσουν τη φόρμα «Σχέδιο υποβολής της Δ.Ε.». Δηλαδή, θα περιγράψουν μια διαδικασία, που δύσκολα θα κάνουν στην πράξη. Χάνεται η ευκαιρία για επιπλέον ανάπτυξη ερευνητικού πνεύματος και κριτικής σκέψης. Με τις προτεινόμενες διαδικασίες οδηγούμαστε σε μια παρωδία «έρευνας».

β) Ενώ ήδη λειτουργεί το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας (Project) στην Α και Β Λυκείου, oι «δημιουργικές εργασίες» οι οποίες ακολουθούν την  ίδια μεθοδολογία, επιβάλλονται στα μέσα της χρονιάς σε δύο 7ωρα, όπως πρόχειρα ορίζονται από τις οδηγίες του ΙΕΠ, κατά παράβαση των χρονικών πλαισίων που ορίζει το ΠΔ 46/2016, ανακόπτοντας κι αναστατώνοντας τον σχολικό προγραμματισμό και τη σχολική ζωή, όπως έχει οριστεί και δρομολογηθεί. Γι’ αυτό θα συνεχίσουμε την διδασκαλία σύμφωνα με το κανονικό ωρολόγιο πρόγραμμα.

γ) Δεν έχει υπάρξει καμία ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σχετική με την προσέγγιση των παραπάνω ζητημάτων, που προτείνει η εγκύκλιος για εφαρμογή.

δ) Οι εργασίες αυτές,  έχουν προοπτική το portfolio, που θα καθορίζει και θα ακολουθεί τους μαθητές στη συνέχεια της ζωής τους.

ε) Ο Σύλλογός μας μέσα από συλλογικές διαδικασίες (Πρακτικό τάδε…..) αρνήθηκε την αυτοαξιολόγηση κι αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Γι΄ αυτό αρνούμαστε μέσα και από τις ΔΕ να δημιουργηθούν δείκτες «αποτίμησης» του έργου των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των σχολείων (μετρήσιμα μαθησιακά αποτελέσματα, παρουσιάσεις εργασιών, ατομικοί φάκελοι μαθητών, συγκριτικά στοιχεία μαθητών κλπ), ώστε να ανοίξει ο δρόμος και για την κατηγοριοποίησή τους.

ε) Προκρίνουμε την προαιρετικότητα. Θυμίζουμε ότι τα προγράμματα και οι δημιουργικές εργασίες γίνονταν πριν σε εθελοντική βάση – η υποχρεωτικότητα και η ανάθεση περιορίζει την παιδαγωγική αυτονομία των εκπαιδευτικών και τη δυνατότητα των μαθητών να δημιουργήσουν και να αυτενεργήσουν έξω από το πλαίσιο της βαθμοθηρίας.

στ) Θεωρούμε εμπόδιο ότι δεν έχει ληφθεί καμία πρόνοια από την Πολιτεία για την υποστήριξη των παραπάνω δράσεων.  Συγκεκριμένα, πώς μπορεί να γίνει ερευνητική και βιβλιογραφική δουλειά, όταν ξεμένουμε ακόμη κι από φωτοτυπίες, ενώ στερούμαστε οργανωμένης βιβλιοθήκης  και ηλεκτρονικών υπολογιστών στις αίθουσες διδασκαλίας;

ζ) Θεωρούμε, εν τέλει, ότι η υλοποίηση των Δημιουργικών Εργασιών θα είναι σε βάρος της ομαλής, εκπαιδευτικής και διδακτικής διαδικασίας του σχολείου και ουσιαστικά δεν μπορεί να εφαρμοστεί ώστε να υπηρετήσει το ερευνητικό πνεύμα, τη δημιουργικότητα του μαθητή, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης κλπ. Πιστεύουμε ότι σημαντικές παιδαγωγικές ιδέες (ποικίλες εργασίες, ολιστική αντιμετώπιση της γνώσης, συνεργατική μάθηση, κριτική προσέγγιση  κ.α.) με τον τρόπο που προωθούνται, ακυρώνονται στην πράξη και ευτελίζονται.

 

Με βάση αυτούς τους προβληματισμούς ο Σύλλογος διδασκόντων δεν αναθέτει σε κανένα μέλος του συλλόγου την εποπτεία δημιουργικών εργασιών.

Για το Δ. Σ.

Ο Πρόεδρος                                                    Ο Γραμματέας

Ψαρράς Σπύρος                                                Μακρίδης Στάθης

 

Advertisements