ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, A΄ ΕΛΜΕ ΑΧΑΪΑΣ,
ΣΧΟΛ. ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ 6ου και 11ου ΓΕΛ
ΝΟΡΜΑΝ 57, ΠΑΤΡΑ (Είσοδος από Φαβιέρου),
mail:
aelmeahaias@gmail.com, Ιστοσελίδα:http://aelmeahaias.wordpress.com

Πάτρα, 16/03/2020

ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ και ΑΙΤΗΜΑΤΑ

Στη προηγουμένη ανακοίνωσή μας είχαμε τονίσει ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε την συγκεκριμένη κατάσταση έκτακτης ανάγκης με το τετράπτυχο «ψυχραιμία – σεβασμός – αλληλεγγύη – παιδαγωγική». Οφείλουμε παράλληλα να βγάλουμε και τα πρώτα αναγκαία συμπεράσματα που προκύπτουν από τα νέα δεδομένα της πανδημίας.

  1. Η προσωπική αναγκαία ευθύνη του καθενός από εμάς δεν μπορεί και δεν πρέπει να συγκαλύψει τις ευθύνες και της υποχρεώσεις και αυτής της κυβέρνησης αλλά και των προηγούμενων (υποχρηματοδότηση της υγείας, τεράστιες ελλείψεις στα νοσοκομεία, κλπ).
  2. Είναι ολοφάνερη πλέον η ανάγκη ύπαρξης δημόσιου οργανωμένου κοινωνικού κράτους και των αντίστοιχων δομών του. Η κυρίαρχη πολιτική «Όλα στον ιδιωτικό τομέα» κατέρρευσε από τις πρώτες μέρες της κρίσης.
  3. Οι μνημονιακές πολιτικές που εφαρμόστηκαν και εφαρμόζονται στη χώρα, εκτός των άλλων, υποβάθμισαν δραματικά τα δημόσια κοινωνικά αγαθά (Υγεία, Παιδεία, Πρόνοια, κλπ) και απαιτείται άμεση αντιστροφή της καταστροφικής αυτής πορείας.
  4. Η Ε.Ε. των ισότιμων μελών και της αλληλεγγύης αποτελεί ένα μύθο όταν εκτός των άλλων δεν έχουν παρθεί μέτρα βοήθειας και ανακούφισης των πληττόμενων λαών, αλλά απεναντίας βλέπουμε την άρνηση βοήθειας στη σκληρά δοκιμαζόμενη Ιταλία. Σε καταστάσεις κρίσης μένουμε μόνοι και έτσι θα ξαναμάθουμε να λειτουργούμε.
  5. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να χρησιμοποιηθεί αυτή η κατάσταση για να επιταχυνθούν αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που σε περίοδο σχετικής «ομαλότητας» υπάρχει δυσκολία εφαρμογής τους, λόγω της κοινωνικής αντίδρασης.
  6. Το μέτρο της τηλεκπαίδευσης που υιοθετείται έχει πολλές αδυναμίες και παρόλο που είναι  σε «πιλοτική φάση», είναι πολύ πιθανό μόλις τελειώσει η πιλοτική, να χαθεί και η φάση.

ΜΕ ΚΛΕΙΣΤΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.

Το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Αχαΐας έγκαιρα απευθύνθηκε στους μαθητές και γονείς τονίζοντας ότι οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί της τάξης είναι εδώ για να τους στηρίξουν, αλλά όχι άνευ όρων. Σ΄ αυτές τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες έχοντας επίγνωση του παιδαγωγικού ρόλου μας γνωρίζουμε καλά ότι οι μαθητές μας χρειάζονται συναισθηματική, ψυχολογική αλλά και οικονομική στήριξη. Παράλληλα ζητήσαμε από το Υπουργείο Παιδείας να σταθεί δίπλα στους μαθητές και στις οικογένειες τους και να προχωρήσει άμεσα σε μέτρα ανακούφισης τους: μείωση της εξεταστέας ύλης των πανελλαδικών εξετάσεων, για τις υπόλοιπες τάξεις αναστολή για τη φετινή χρονιά παντός είδους γραπτών εξετάσεων όλων των τύπων σχολείων (γραπτά υποχρεωτικά διαγωνίσματα και γραπτές δοκιμασίες στο τέλος της χρονιάς)

Αντί αυτών το Υπουργείο αναλώνεται μόνο στην προσπάθεια εφαρμογής των τηλε-διδασκαλιών αγνοώντας επιδεικτικά ότι ένα ποσοστό των οικογενειών δεν έχουν Η/Υ και σύνδεση στο διαδίκτυο και επομένως οι μαθητές. αυτών των οικογενειών δεν θα μπορέσουν να συμμετάσχουν. Γνωρίζει την κακή ποιότητα του ηλεκτρονικού εξοπλισμού στα σχολεία και αγνοεί ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό που απαιτείται στα σπίτια τους. Δηλώνουν μάλιστα ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν Ε-Books, το Φωτόδεντρο και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια για τηλεμαθήματα, ενώ τρεις ψηφιακές πλατφόρμες από τις εταιρείες CISCO, Google και Microsoft, τις οποίες η υπουργός ευχαριστεί ιδιαίτερα-μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τα εξ αποστάσεως. Σήμερα όμως βρήκαν τεράστιες δυσκολίες, όπου επιχειρήθηκε. Αυτά από μόνα τους αρκούν για να χαρακτηριστεί το εγχείρημα αίολο και κυρίως κοινωνικά άδικο.

Αν ανοίξουν ή μισοανοίξουν οι εικονικοί δίαυλοι επικοινωνίας αρκετών καθηγητών και μαθητών -με αφορμή και πείραμα την Γ ΓΕΛ και Γ ΕΠΑΛ-  εμείς δεν ξεχνούμε ότι το σχολείο είναι δημόσιο, κοινωνικό, καθολικό. Δεν μπορεί να είναι επιλεκτικό, άδικο. Κι αυτό θα συμβεί αν δεν μπορέσουν να  μπουν όλοι οι μαθητές  και οι μαθήτριες σ’αυτή την πρωτόγνωρη διαδικασία που δεν έχει τα στοιχεία της ζωντανής τάξης.

Η τηλεκπαίδευση ίσως σε άλλες συνθήκες να είναι ένα εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει επικουρικά με το μάθημα της ζωντανής τάξης, αλλά σε καμία περίπτωση αυτόνομα. Μη ξεχνάμε ότι η λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί θέση του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε για την εξοικονόμηση εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά και εκφρασμένη πρόθεση του ΥΠΑΙΘ πρόσφατα. Μέσα από αυτή την κατάσταση δημιουργείται μία πρόκληση, αυτή του χτισίματος ενός μεθοδευμένου σχεδίου για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης δημιουργώντας ένα περιβάλλον ασύγχρονης ή σύγχρονης εκπαίδευσης που δυνητικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε έκτακτη ανάγκη, σεβόμενοι το θέμα της ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών απέναντι στη νέα μαθησιακή διαδικασία (υλικοτεχνική υποδομή, επιμόρφωση). Αυτό βεβαίως δεν αποτελεί ζήτημα του σήμερα.

Σε κάθε περίπτωση, καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να προβεί άμεσα σε:

1. Κατάργηση των πάσης φύσεως ενδοσχολικών εξετάσεων σε όλους τους τύπους σχολείων στο μοντέλο του 1988.

2. Μείωση της εξεταστέας ύλης. Υπάρχουν δύο μοντέλα που μπορεί να επιλέξει το υπουργείο σύντομα.

3. Σε πιο συγκεκριμένο χρονικό προσδιορισμό των πανελλαδικών εξετάσεων.

4.  Να μην απαιτείται σε καμία περίπτωση φυσική παρουσία στα σχολεία, που σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν απολυμανθεί, από διευθυντές και πληροφορικούς, αλλά και όσους χρειάζονται τεχνική υποστήριξη. Άμεση επιστροφή όλων των συναδέλφων που υπηρετούν μακριά από τα σπίτια τους. Ζητάμε την άμεση απαγόρευση λειτουργίας των ΚΕΣΥ στα πρότυπα των σχολικών μονάδων.

5.  Να καθορισθεί με τον πιο επίσημο τρόπο ότι το περιεχόμενη της τηλεκπαίδευσης αφορά μόνο διδαχθείσα ύλη στο σχολείο και τώρα απoτελεί μόνο Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη.

6. Να ξεκαθαρίσει ότι δεν θα χρησιμοποιηθούν οι πειραματισμοί εναντίον της ζωντανής διδασκαλίας τώρα και στο μέλλον. Επομένως να συνεχίσει απρόσκοπτα η διαδικασία μόνιμων διορισμών και να καλυφθούν όλα τα λειτουργικά κενά.

Αν στις στοχεύσεις του Υπουργείου Παιδείας είναι, εν μέσω της κρίσης της πανδημίας, να προχωρήσει σε δομικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης αίροντας περαιτέρω τον καθολικό και δημόσιο χαρακτήρας της, τότε σε κάθε τέτοια περίπτωση θα βρει το κλάδο και την κοινωνία απέναντι του.

Το ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Αχαΐας καλεί τους συναδέλφους να σταθούν κριτικά στους τηλε-πειραματισμούς του Υπουργείου. Σε κάθε περίπτωση να ενημερώσουν το σωματείο για τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν αυτοί και κυρίως οι μαθητές μας (συμμετοχή, εξοπλισμός, κλπ). Ταυτόχρονα να μην υπάρξουν πιέσεις χωρίς υποχρεωτική ύπαρξη δεσμευτικής εγκυκλίου από το Υπουργείο σε όσους δεν συμμετέχουν «εθελοντικά» σ’ αυτόν τον πειραματισμό.

Για το Δ. Σ.

Ο Πρόεδρος                                               Ο Γεν. Γραμματέας

Ψαρράς  Σπυρίδων                                         Βασιλακόπουλος Φώτης